BLOG

Medytacja i ćwiczenia oddechowe w ciąży

Medytacja i ćwiczenia oddechowe w ciąży


Choć dla par spodziewających się dziecka najważniejsze jest by było ono zdrowe, nie ma chyba przyszłej mamy, która nie rozmyśla nad tym, jakiej płci będzie jej dziecko. Jeśli Ty też choć raz zastanawiałaś się, czy jest coś, co pomogłoby zwiększyć szansę na poczęcie dziecka konkretnej płci – zapraszamy do lektury.

Stale nasilające się wahania nastrojów, umysł pełen pytań, wątpliwości, obaw i szalejących emocji – ciąża to czas, w którym zmagamy się z ciągłą huśtawką nastrojów. To także okres, w którym spokój i optymistyczne podejście są ważniejsze niż kiedykolwiek. Choć znalezienie harmonii i utrzymanie odpowiedniego nastawienia umysłu może wydawać się w ciąży niemożliwe, praktyka medytacji i ćwiczeń oddechowych może stać się złotym środkiem w tej walce.

Jakie zalety niesie medytacja?

Tak jak w każdym innym momencie życia, tak samo podczas ciąży, medytacja pozwala nam przede wszystkim zadbać o sferę psychiczną, wyciszyć się, a także uspokoić negatywne emocje, jakie pojawiają się przed porodem. Medytacja więc redukuje poziom lęku, obaw, niepokoju, stresu i strachu, emocji, które towarzyszą przyszłym mamom przez cały okres aż do rozwiązania. Sfera psychiczna nie jest jednak jedyną, której sprzyjają regularne ćwiczenia. Odpowiednio dobrane, pozwolą zadbać o sferę fizyczną, zminimalizować mniej przyjemne objawy ciąży i łatwiej przejść przez poród, jednocześnie minimalizując bóle porodowe. Co ważne, medytacja nie niesie za sobą żadnych skutków ubocznych dla matki ani dla dziecka.

Co jest ważne podczas ćwiczeń?

Przede wszystkim oddech. Praktyki medytacji różnią się między sobą w zależności od szkoły, ale wszystkie skupiają się na oddechu, mają służyć koncentracji, rozwojowi uwagi i pozytywnych uczuć. Jednymi z ćwiczeń, które wykorzystują świadomy oddech są pranajamy, stanowiące dużą część praktyk jogicznych. W ich myśl poprzez kontrolę naszego oddechu możemy wprowadzić organizm w stan relaksu, uspokoić się, nauczyć się sterować różnymi układami nerwowymi i wprowadzić radość do naszego życia. Uznaje się, że pranajama naprzemienna harmonizuje funkcjonowanie prawej i lewej półkuli, co pomaga w osiągnięciu stanu fizycznej, mentalnej i emocjonalnej równowagi. Technika ta jest szczególnie przydatna przed terminem porodu, pozwoli się wyciszyć i z pozytywnymi myślami przejść przez często trudny moment.

Jak to się robi?

Początkiem każdej medytacji jest rozluźnienie i wygoda, którą kobiety w ciąży zagwarantować sobie mogą poprzez odpowiedni strój. 9Fahion zadbało, by w ofercie znalazła się komfortowa odzież ciążowa, uwzględniająca miejsce na brzuch, szyta z delikatnych nici i elastycznych tkanin. Wybierzcie doskonałe do ćwiczeń legginsy takie jak Sava (https://bit.ly/2qZkOvf) czy Patras (https://bit.ly/2HPNLE6), luźne, casualowe spodnie Teris (https://bit.ly/2vI5j05) i dobierzcie do nich bluzkę Rute (https://bit.ly/2GVKfVc). Całość zapewni Wam swobodę ruchów i pozwoli stylowo wyglądać.

Ćwiczenia możecie wykonywać wszędzie, w dowolnym momencie dnia czy nocy. Wystarczy usiąść wygodnie i spokojnie z wyprostowanym kręgosłupem, oddychać normalnie przez kilka chwil i pozwolić umysłowi oraz ciału się zrelaksować. Pranajama to technika, która zakłada oddech naprzemienny – zakrywanie prawej i lewej dziurki nosa na zmianę, pozwala uspokoić umysł i skoncentrować się przed każdą aktywnością, która wymaga naszego pełnego skupienia i uważności.

Prawidłowy oddech, a poród

Medytacja przez cały okres ciąży to przede wszystkim nauka pracy z oddechem. Uczenie się synchronizacji ruchu z oddechem oraz poznawanie sposobów rozluźnienia za pomocą oddechu czy ćwiczenia w zatrzymywaniu oddechu po wdechu, pomogą szczególnie w końcowym etapie porodu. To właśnie tutaj oddech odgrywa najważniejszą rolę, a odpowiednio wczesna nauka kontrolowania go stanie się receptą na łagodny finał.

Powodzenia!


    • Avatar
      ewa
      paź 25, 2018

      Bardzo pomaga się odprężyć :)

Dodaj komentarz